
Αειφορικό Κτίριο και Αυλή
Γενικά ένα κτίριο είναι αειφόρο όταν καλύπτει τις ανάγκες όλων των χρηστών, συμβάλλει στην καλή υγεία και άνεση των χρηστών και ελαχιστοποιεί τις ενεργειακές του ανάγκες. Ειδικότερα, ένα αειφόρο σχολικό κτίριο διαθέτει τα χαρακτηριστικά ενός αειφόρου κτιρίου με ιδιαίτερη έμφαση στη λειτουργική υποστήριξη μιας παιδαγωγικής διαδικασίας συμμετοχικής, ενεργητικής και συνδεδεμένης με την κοινότητα. Έχει επίσης ενσωματώσει πράσινες τεχνολογίες για τον εξοπλισμό, την επίπλωση κλπ. Η αυλή του σχολείου είναι σχεδιασμένη με τέτοιο τρόπο που να διευκολύνεται η επικοινωνία των μαθητών/τριών και διαθέτει πράσινο και γωνιές που επιτρέπουν στους μαθητές/τριες να γνωρίζουν το φυσικό κόσμο και τη βιοποικιλότητα. Μέσα από αυτόν τον πυλώνα αειφορίας προωθείται η βελτίωση της λειτουργικότητας των σχολικών κτηρίων μέσω αλληλεπίδρασης με την τοπική κοινωνία και υιοθέτησης φιλικών προς το περιβάλλον τεχνολογιών. Κατ΄αυτό τον τρόπο επιτυγχάνεται και η βελτίωση της εικόνας των ελληνικών σχολείων. Σε ένα υπάρχον κτίριο μπορεί να γίνουν :
Α. Παρεμβάσεις για τη μετατροπή του σχολικού κτιρίου σε αειφόρο ως προς την παιδαγωγική και μαθησιακή διάσταση:
-
Αλλαγή χρήσης αιθουσών διαμόρφωση (δια) θεματικών αιθουσών με αξιοποίηση υλικού που παράγεται από τους μαθητές. Διερεύνηση προσθήκης εναλλακτικών λειτουργιών στις υπάρχουσες αίθουσες με σχεδιασμό ευέλικτων προσθηκών και αισθητικών αναβαθμίσεων,
-
Σχεδιασμός θέσεων συνάντησης και συνεργασίας μαθητών ή και μαθητών καθηγητών εκτός μαθήματος σε γωνίες αναξιοποίητες των κοινόχρηστων χώρων του κτιρίου και της αυλής
-
Σχεδιασμός χώρου υπαίθριου μαθήματος
Β. Παρεμβάσεις για το μετασχηματισμό του σχολικού κτιρίου σε αειφόρο ως προς την περιβαλλοντική και ενεργειακή διάσταση:
-
Μελέτη σκιαδίων με χρήση φυσικών μέσων (πχ φυτά ) ή τεχνητών σταθερών εξωτερικά ή κινητών εσωτερικά,
-
Βελτίωση θερμομόνωσης-του κτιρίου υγρομόνωσης με τη βοήθεια ειδικών μηχανικών, Εφαρμογή μικρών παθητικών συστημάτων (τοίχοι tromp, ηλιακοί συλλέκτες, θερμοκήπιο, γεωθερμία κλπ.),
-
Διερεύνηση αξιοποίησης ομβρίων υδάτων για πότισμα του κήπου.
Γ. Παρεμβάσεις για την αύξηση της βιοποικιλότητας στο σχολείο μέσα από τη:
-
Δημιουργία σχολικού κήπου, σχολικού λαχανόκηπου
-
Δημιουργία φυτοφρακτών
-
Δημιουργία πράσινου δώματος (ταρατσόκηπου)
Για την αειφορική διαχείριση του κήπου απαιτούνται και άλλες αειφορικές παρεμβάσεις όπως είναι σύστημα αυτόματου ποτίσματος στη ρίζα των φυτών, η δημιουργία κομπόστ, η συλλογή όμβριων υδάτων κ.ά.
https://www.thinglink.com/scene/489716820899528705
Ο ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΚΗΠΟΣ ΣΤΟ ΑΕΙΦΟΡΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
-
Τοπικό δίκτυο '' Ο σχολικός κήπος των χρωμάτων και των αρωμάτων ''
-
Το πράσινο σχολεία : Χαρακτηριστικά και διαφορές με τις σύγχρονες εκπαιδευτικές μονάδες
ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΚΑΙ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΟΛΙΚΟ ΚΗΠΟ
-
Τοπικό δίκτυο '' Ο σχολικός κήπος των χρωμάτων και των αρωμάτων ''
-
Ένας σχολικός κήπος εργασίας προσανατολισμένος στην αειφορία
ΒΙΟΚΛΙΜΑΤΙΚΑ ΚΤΗΡΙΑ