ΕΤΗΣΙΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ
Στην αρχή διασκορπίζουμε σε όλο το χώρο, έξω και μέσα στο θερμοκήπιο μείγμα φυτοχώματος με χούμο, οργώνουμε, σκαλίζουμε και καθαρίζουμε το λαχανόκηπο μας.Στην αρχή κάθε σχολικής χρονιάς καταγράφουμε την κατάσταση του κήπου μας, εντοπίζουμε προβλήματα, ανταλλάσουμε ιδέες και προχωρούμε στο σχεδιασμό και υλοποίηση των αποφάσεων μας. Συμπληρώνουμε όλη τη χρονιά ημερολόγιο κήπου.
Τα παιδιά που συμμετέχουν στο λαχανόκηπο είναι τα παιδιά της Β’ και Γ’ τάξης του γεωπονικού τομέα της εκάστοτε χρονιάς.
Στην αρχή διασκορπίζουμε σε όλο το χώρο, έξω και μέσα στο θερμοκήπιο μείγμα φυτοχώματος με χούμο, οργώνουμε, σκαλίζουμε και καθαρίζουμε το λαχανόκηπο μας.
Φτιάχνουμε τις σωλήνες ποτίσματος, μέσα στο θερμοκήπιο και στον υπαίθριο χώρο. Το πότισμα γίνεται με σταγόνες γιατί είναι ο πιο οικολογικός και παράλληλα οικονομικός τρόπος.
Μέσα στο θερμοκήπιο φυτεύουμε ντομάτες, αγγούρια, μελιτζάνες, πιπεριές όλα προσφορά από γονείς των μαθητών μας και στα ενδιάμεσα φυτεύουμε κρεμμύδια που λειτουργούν και σαν εντομοαπωθητικά και μαρούλια, για να συγκρίνουμε και την απόδοση τους σε σχέση μ’ αυτά που φυτεύουμε υπαίθρια.
Στον υπαίθριο χώρο δίπλα στο θερμοκήπιο σπέρνουμε τους φθινοπωρινούς μήνες λάχανα, κουνουπίδια και τη άνοιξη τα αντικαθιστούμε με σπορά παντζαριών, με ραπανάκια, καρότα, ραδίκια ιταλικά, μαρούλια κ.α. Η σπορά γίνεται είτε απευθείας στις γραμμές φύτευσης.
Ρίχνουμε 3-4 σπόρους ανά 10 cm , και αν φυτρώσουν όλοι κάνουμε αραίωμα των φυτών μετά, ώστε τα εναπομείναντα να έχουν δύναμη να μεγαλώσουν, είτε σπέρνουμε σε σπορεία που μπορεί να είναι ατομικά γλαστράκια ή δίσκοι με πολλές θέσεις.
Σε κάθε θέση βάζουμε ένα σπόρο σε βάθος 2-3 φορές τη μεγάλη διάμετρο του σπόρου. Όταν οι σπόροι φυτρώσουν και βγάλουν τα πρώτα πραγματικά φύλλα μεταφυτεύουμε στις γραμμές φύτευσης ανά 10 cm
Στον υπαίθριο χώρο έχουν φυτευτεί τα δέντρα. Στα ενδιάμεσα κάθε χειμώνα σπέρνουμε κουκιά, ώστε και παραγωγή να πάρουμε στα τέλη της άνοιξης και όταν στο τέλος της σεζόν οργώσουμε, αυτά ενσωματώνονται στο έδαφος και γίνονται άριστο λίπασμα.
Για λίπανση είτε φτιάχνουμε εδαφικό κομπόστ με υπολείμματα της προηγούμενης καλλιέργειας. Όμως επειδή πολλές φορές αυτά έχουν μυκητολογικές ασθένειες ή εντομολογικές τελευταία το αποφεύγουμε και χρησιμοποιούμε βιολογικά λιπάσματα ή χωνεμένη κοπριά, φυτοχώματα με χούμο κτλ.
Η αντιμετώπιση εχθρών και ασθενειών γίνεται πάντα βιολογικά: - Κάθε τέλος της καλλιεργητικής περιόδου κάνουμε ηλιοαπολύμανση. Το έδαφος ποτίζεται καλά, αφήνεται να στεγνώσει, οργώνεται και σκεπάζεται ερμητικά με διαφανές νάιλον και μένει έτσι όλους τους καλοκαιρινούς μήνες. Με την υψηλή θερμοκρασία που αναπτύσσεται θανατώνονται οι βλαβεροί οργανισμοί.
– Απολύμανση εργαλείων, καλός αερισμός θερμοκηπίου. –Αφαίρεση άρρωστων φυτών και κάψιμο με φωτιά. –Ψεκασμό με εκχύλισμα τσουκνίδας. Αναζωογονητικό για τα φυτά. Καταπολεμά πολλά είδη μυκήτων. –Ψεκασμό με γαλαζόπετρα, διαλυμένη σε νερό –Φύτευση αρωματικών φυτών δενδρολίβανο, λεβάντα ή φυτών με έντονη μυρωδιά π.χ. κρεμμύδια, τα οποία δρουν σαν φυσικά εντομοαπωθητικά. - Αντιμετώπιση αγριόχορτων με σκαλίσματα και με το χέρι. Εργαλεία και μηχανήματα που χρησιμοποιούμε είναι: Τσουγκράνες, τσάπες, φτυάρια, σκαλιστήρια, ποτιστήρια, καροτσάκι κήπου, σκαπτικό μηχάνημα. Συγκομιδή. Η ανταμοιβή των κόπων μας. Παράγουμε ντομάτες, πιπεριές, μελιτζανούλες, κρεμμύδια, υπέροχα μαρούλια, κουνουπίδια, μπρόκολα, κουκιά, παντζάρια. Τα παιδιά τα παίρνουν σπίτι τους και τα καταναλώνουν στο οικογενειακό τραπέζι. Επίσης μοιράζονται στους συναδέλφους του ΕΠΑΛ και όλοι μας παινεύουν για την εμφάνιση και τη νοστιμιά τους. Στο τέλος κάθε χρονιάς κάνουμε ένα απολογισμό του τι μάθαμε.
ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ Συνοπτικά οι μαθητές μας έχουν πει, ότι από την όλη διαδικασία:
Μαθαίνουν να καλλιεργούν βιολογικά και αποκτούν οικολογική συνείδηση
Συνειδητοποιούν τους κινδύνους από τη χρήση αγροχημικών και βλέπουν ότι υπάρχουν εναλλακτικοί τρόποι για ποιοτική και ποσοτική παραγωγή.
Μαθαίνουν για την κομποστοποίηση.
Αποκτούν την αυτοπεποίθηση, ότι μπορούν πλέον να φτιάξουν το δικό τους λαχανόκηπο και να είναι αυτάρκεις, ιδιαίτερα σημαντικό στην περίοδο της οικονομικής κρίσης που διανύουμε.
Μαθαίνουν να συνεργάζονται και να καταμερίζουν τις εργασίες.
Κατανοούν ότι ο μόχθος και ο κόπος ανταμείβονται.
Επειδή μια εικόνα = χίλιες λέξεις!